Kerti vízesés

Csináltass vagy készíts vízesést! Elkészítése azonban kellő körültekintést, és felkészülést igényel. Lássuk, hogyan készül egy egyszerű vízesés. Előregyártott elemeket is használhatsz. A kert lejtős területe, ahová mellesleg kőút vezet éppen megfelelő. Szervezd be a barátokat az építésbe, és két hét alatt elkészülhetsz vele.

vízesés Tulln

Ez a típusú vízesés a természetesség jegyeit hordozza. A fotó a Tullni kertekben készült, ahová minden évben,nyár végén kirándulást szervezünk. Információk a Programok menüből.

A kerti vízesések történelme az ókorig nyúlik vissza. A kerti tavak, vízesések csobogók nyugalmat sugallnak, ugyanakkor dinamikát visznek a kert életébe. Csökkentik a város zaját. Vonzzák a madarakat, rovarokat. Közelükben kipihenhetjük a mindennapi stressz fáradalmait.

Hová helyezzük a vízesést?

A hely kiválasztásakor tartsuk szem előtt a szintkülönbség szükségességét. Válasszunk félárnyékos-napos helyet. Gyerekjátszóhoz, házhoz ne kerüljön túl közel. Vízesést építhetünk a sziklakertünkbe is. Ha csak sík területünk van, építsünk egy legalább fél méter magas dombot. Ennek a tetejéről, egy felső medencéből csobog majd a vízesésünk egy vízgyűjtő medencébe.

A medencék

műanyag medence

A lejtő alatt és tetején egyengessük vízszintesre a talajt. Jelöljük ki az alsó (gyűjtő) és a felső, készen vásárolt medence helyét festékszóróval. Távolítsunk el minden felesleges dolgot, szemetet. Jelöljük ki, hová érkezik a lezúduló víz. A lejtő tetejére egy kisebb, a zuhatag aljához nagyobb előre gyártott, 60 cm mély gyűjtő medence kerüljön. A medence kijelölt helyére vigyük a kész kádat. Jelöljük meg a tó körvonalait. Ássunk ki egy a medence méreténél valamivel nagyobb gödröt, és borítsuk annak alját kb.10 cm homokkal. Helyezzük be a tóalapot, a lejtőt borítsuk le fóliával, amelynek végeit a medencék alá rögzítjük. A medencék alsó részét töltsük meg vízzel, hogy láthassuk, vízszintesen áll-e. Ezek után töltsük meg homokkal a fennmaradt helyet a tóalap körül, majd jól öntözzük meg, hogy a kád szilárdan álljon. Befejezésképpen a széleket töltsük meg földdel.

Fólia a vízelfolyás ellen

vizesés házilag

A PVC fólia borítást a vízszivárgás kiküszöbölésére használjuk a lejtőn, a két medence között. A fólia érjen a medencék alá. A vízáram helyén pedig nyúljon túl mindkét irányban 30 cm-el. A fóliát hajtsuk vissza, és rögzítsük kövekkel. A speciális, teljesen vízzáró Kőzúzalékos dekorfólia is alkalmas arra, hogy kisebb-nagyobb sziklák közé behelyezve, esetleg előre gyártott vízesés-, vagy patakmeder elemekkel tagolva “zárt vízforgatásos” patak-folyásokat képezzenek.

Kövek, sziklák

A felső medencéhez illesztünk egy előregyártott kőelemet, amelyen átvezethető egy PVC csövön a víz. De magunk is kövek közé rejthetjük a víz forrását. Ha felső medencét nem akarunk, akkor teljesen a kövek alá rejthetjük a vízkivezető PVC csövet. Így végső soron csak a gyűjtőmedencénk látszik. Illesszünk köveket a lejtőbe is, a fólia fölé. Itt fog lejönni a víz, ez határozza meg a vízesés jellegét. Kis sziklákat használjunk. A köveket a legszebb oldalukkal fordítsuk kifelé. Ne használjunk mészkövet! A vízelfolyás csökken, ha zuhatag profilja megfelelően van kialakítva. Többféle variációt készíthetünk. A víz általában szűk területről lép ki, a medence elszűkülő részéből. A víz útját ilyenkor is befolyásolhatjuk kövek elhelyezésével. A zuhatagot megsokszorozhatjuk, a kőfal kialakítás segítségével. Ha kipróbáltuk a vízesést, és meg vagyunk elégedve az eredménnyel, akkor malterral rögzítsük a sziklákat végleges helyükre.

Előregyártott vízesés elemek

előregyártott vízesés elem

Ha a teljes vízesés előregyártott elemekből áll, akkor kizárólag az alapok és a környezet kialakítására koncentrálhatunk. A vízeséselemek lehetnek polietilén elemek. Természetesebb hatást nyújtanak a kaviccsal szórt elemek. Az elemekre jellemző, hogy könnyen illeszthetőek. A vízvesztésre itt is ügyelni kell, ezért az elemek pontos illesztése nagyon fontos. Kisebb helyre használhatók az egy elemből álló vízesések.

Vízforgatás

A víz mozgatásáról, szállításáról szűrővel védett szivattyú gondoskodik. A szivattyú három részből áll: a motor, a szivattyú teste és az előszűrő. Ez biztosítja a víz cirkulációját. A szivattyú, vagy pumpa az alsó medencébe kerül, innen nyomja fel a vizet PVC csövön keresztül a megfelelő helyre. Vízesés vagy vízfolyás kialakításánál nagyon nagy jelentősége van a pumpa kapacitásának. A víz hosszú utat fog bejárni. A vízesésnél a magasság és a szélesség határozza meg, hogy milyen pumpára van szükség. Pl. egy 50cm magas és 75cm széles vízeséshez, egy kb. 8100 l/óra kapacitású pumpa szükséges. A pumpa működtetéséhez földkábelre van szükség, amely nem helyettesíthető a terepre fektetett vezetékkel. Az elektromos hálózatra történő csatlakozáshoz szükség van egy, az áramvételi helyet a szivattyúval összekötő vezetékre és egy vízálló kivitelű, műanyag tokozású konnektorra. Az aljzathoz vagy a házban levő villanyórához életvédelmi relét kell fölszerelni.

Természethez igazítás

Amikor mindent elhelyeztünk, és a pumpát is kipróbáltuk, rejtsük el a medencét, hogy minél természetesebbnek tűnjék az alkotásunk. A medence széleit például lapos kövekkel fedhetjük le. A takaráshoz használjunk talajtakaró növényeket is. A vízvezető csövet is el kell rejtenünk. A párolgás miatt elképzelhető, hogy az alsó medencét hetenként fel kell tölteni. A vízesés környezetébe, a vízbe jellegzetes növényeket ültethetünk. Ahol a környezet megfelelő, telepítsünk mocsári növényeket.

Azonban a vízesés lehet olyan tervezésű, hogy kiemeli mesterséges mivoltát, az alábbi képen a víz egy épített medencébe ömlik. Erre az elrendezésre jellemzőek a szögletes, geometriai formák.

vizesés Kittenberger Élménykert

A fotó a Kittenberger Élménykertben készült, ahová kirándulást szervezünk minden júniusban. További információk a programok menüből.

Szeretnél értesülni ha új cikket teszünk közzé?
Iratkozz fel a hírlevelünkre: Hírlevél feliratkozás